Rabu, 4 November 2009

PERKETAT PEMILIHAN CALON WAKIL RAKYAT

Kuala Lumpur - Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan memperketat proses pemilihan calon wakil rakyat dalam menghadapi pilihanraya akan datang supaya mereka yang tidak konsisten dengan parti tidak dipilih. Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menafikan terdapat segelintir wakil rakyat PKR tidak berkhidmat kepada rakyat dengan baik.
Menurutnya, dalam pilihanraya akan datang, katanya, parti perlu memperhalus proses pemilihan calon yang akan bertanding di atas tiket PKR dan calon tersebut mestilah mempunyai rekod yang baik dan berkelayakan. "Saya tidak menafikan ada di kalangan wakil rakyat PKR tidak memberi khidmat dengan baik dan ada yang sudah melompat. Ini merupakan kesilapan parti memilih calon dahulu.
"Kita perlu perbaiki sistem pemilihan calon supaya dapat memastikan wakil rakyat yang dilantik dapat menjalankan tugas mereka dengan baik. Sejak Pilihanraya Umum Mac lalu, beberapa wakil rakyat pembangkang telah keluar dari parti. Yang terbaru ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Kelang Badrul Hisham Abdullah.
Anwar berkata, beliau menemui Badrul Hisham 7 bulan lalu dan memberi nasihat dan tunjuk ajar kepadanya setelah terdapat laporan beliau tidak menjalankan tugas dengan baik. menurutnya, beliau tidak menafikan bahawa Badrul Hisham juga tidak hadir pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) . "Jangankan sidang DUN, saya sendiri datang ke kawasan beliau pun tidak muncul. Saya tidak nafikan bahawa beliau tidak menunjukkan prestasi yang sewajarnya,"katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan